Støtdempere + MC-tilhenger + Künzi koker

sist endret 20.09.2016

Ingen hyllevare - Wilbers skreddersyr for dine behov.

 

Wilbers viser seg å være et tysk firma som utelukkende produserer dempere etter kundens ønske. De lagerfører bare deler - men ingen komplette ferdige dempere. Demperen bygges opp etter at kunden har sagt fra hva han ønsker, derved er det et enestående foretagende. De lager dempere for det meste på 2 og 3 hjul + noen få sportsbiler og ATV.  Uansett om det er en moderne racer eller en sykkel fra 50 åra.

Wilbers har sin filosofi. De bryr seg også om racing (bla. med eget BMW roadracing team i direkte kontrakt med BMW fabrikken), men hovedtyngden ligger hos motorsyklene for deg og meg. Altså vanlige vei, touring, grussykler. Pr i dag har de utviklet støtdempere og gaffelfjærer for over 1000 forskjellige motorsykkeltyper. Sjefen - Benny Wilbers - er selv en pasjonert motorsyklist og vet hva vi er ute etter.

Ved bestilling oppgir du en rekke data: Din motorsykkel/ATV/Scooter/veteranbil med type og årsmodell. Din vekt med kjøreklær, din eventuelle passasjers vekt, kjørestil (touring, sportig, racing) om du kjører mest på gode slette veier, mest på dårlige norske, mest på grus, med mye bagasje eller uten. Og - dersom du har spesielle ønsker så nevn disse i en samtale, da løser vi den saken.

 Prisliste - se et stykke nedover på siden.

Til tross for dette - er leveringstiden bare 3 uker .

 

  

For å holde tritt med utviklingen samarbeider Wilbers med en rekke fremgangsrike kjørere i forskjellige sportsgrener, eller rutinerte turkjørere. dette har i det siste resultert i mesterskapstitler innen Roadracing, Langbane og  Supermoto. Men fremst av alt samarbeider Wilbers med flere "Jordomseilere" dvs motorsyklister som begir seg ut på til dels ekstreme langturer. Gå gjerne inn på følgende hjemmeside for å se hva de holder på med. www.ride-onmotortours.com .  det tyske paret Anja og Holger er f. t. underveis (Start 2007) for å kjøre rund hele kloden på sine 2 BMW GS650 med Wilbers dempere og gaffelfjærer: Russland, Asia, Australia, New Zeeland, Alaska og ned til Ildlandet (Sør Chile), deretter hjem via Afrika. På slike turer testes kvalitet og holdbarhet.

For å være dempere av så høy kvalitet (flere ganger testvinnere) blir prisen til forbruker hyggelig, her i Norge vil prisene ligge på det samme som i EU, bortsett fra moms og litt frakt differanse.  Dette er da inkludert frakt til Norge, en må jo ellers regne med frakt for hvert eneste pakke i og med at det ikke er lagervare verken i Tyskland eller Norge.

Kvalitetskontroll utføres 100%, hos Wilbers tests ikke bare 10% av utgående produkter - men 100%, dvs at hver demper som forlater produksjonen hos Wilbers gjennomgår en test i benken. Ved eventuelle feil kan Wilbers gå tilbake gjennom alle arbeids og materialtrinn, helt ned til f. eks. aluminiums leverandøren.

Garanti: Wilbers gir 5 års garanti uansett kjørelengde. Det anbefales dog å ta en service dersom du kjører mye og eller har vært i land med ekstrem dårlige veier. Vi har eget serviceverksted og delelager i Norge, med skolerte folk som er kurset jevnlig i Tyskland.

Produktutvalget omfatter Monodempere, Twindempere, Styredempere, forgaffelfjærer, forgaffelben. Alle typer leveres i flere varianter som f. eks. classic, sport, competition. Bildene nedenfor er bare noen få eksempler, for å se mer kan du også gå inn på - www.wilbers.de - , men teksten er på tysk.

Voksne menn og sirlige damer. Mens noen andre demper produsenter satser hovedsakelig på racing satser Wilbers hovedsakelig på å betjene den jevne touring eller sport kjører. La oss bare innrømme det - mange av oss har lagt på seg såpass at den vanlige demperoppsetning fra sykkelprodusenten ikke holder mål, å skifte til en for deg tilpasset demper vil gi deg en ny kjøreopplevelse. Likedan er det fler og fler damer som vil kjøre egen sykkel, da skjer det ofte at drømmesykkelen er for høy, Wilbers har tenkt på damene og tilbyr senkemuligheter til en rekke sykler.

Som nevnt produseres demperne etter kundens ønske. La oss starte forklaringen med den måten som er mest aktuell for de fleste av oss. Du oppgir ditt sykkelmerke/type/årsmodell, så oppgir du din vekt, deretter ditt bruksområde, om du kjører mye med passasjer (dersom det er en fast passasjer så oppgi gjerne dens vekt), om du kjører mest på gode asfaltveier, på dårlige veier, mest på grus osv.. Da vil Wilbers komponere en demper/demperpar som passer dine hovedbehov, selvsagt har det alle justermuligheter slik at du kan "omjustere" når det ønskes. Men - basis er beregnet for din "standard".

Dersom du har bygget om sykkelen slik at man ikke kan ta utgangspunkt i en modellbetegnelse, oppgir du alle essensielle mål, også plassmål i tillegg til det som er nevnt ovenfor.  Du angir selvsagt også formål med kjøringen - Tur, Racing, Enduro-hobby, Enduro-racing osv.

Sidevognkjøreren oppgir flest data om sin sykkel, bruksmåten, osv. Wilbers har fått mye skryt i bla. bladet Gespann for sine vellykkede kombinasjoner av demper for sykkel og vognen.

Senkesett: Hvor ofte har vi ikke opplevet det, dama vil gjerne ha "den" sykkelen - men prøvesitting viser at den er for høy, til nød rekker toa i bakken. Med Wilbers demper og modifiseringskitt løser du problemet hos en rekke sykkeltyper. (OBS: se egen side for senkesett omtale)

Se også Wilbers sin hjemmeside: www.wilbers.de  

OBS-VIKTIG: Av forståelige grunner kan vi ikke annullere en bestilling etter at produksjonen av støtdemperen har startet. Dette fordi demperen programmeres og sammensettes i henhold til dine opplysninger om vekt, kjørestil, veibruk osv. Skulle det hende at du av en eller annen grunn er nødt til å avbestille (f.eks. kondemnert sykkel eller helsetilstand i mellomtiden) så beregnes et returgebyr på 25% + returfrakt til Wilbers i tyskland.


Forskjellen på betegnelser:

Ecoline: Et rimelig alternativ i full Wilbers kvalitet, fortrinnsvis til litt eldre sykler ( f. eks BMW K100, Yamaha FJ1100, Suzuki GSX1100G...)hvor man ikke ønsker å bruke alt for mye penger men vil ha gode kjøreegenskaper. Demperen settes opp med en fjær og fjærjustering tilpasset de data du har oppgitt. I tillegg justeres returdemping inn på disse data. Fjæren kan justeres trinnløs dersom du ønsker det - men du kan ikke justere returdemping.

630/640: Her går man et skritt videre. I tillegg til de egenskaper som er vist for Eco-Line har disse en justering av returdemping i 22 stillinger, stillingsendring foretas på et blunk med 2 fingere. dett gjør det mulig å tilpasse retur (rebound) dempingen ti forskjellig veiunderlag osv.(630 har en noe smalere konstruksjon for bruk i tilfeller med lite plass - ellers er den identisk)

631/641: Er en ytterligere heving av mulighetene. Her finner du en separat beholder som er koblet med en slange til demperen. Beholderen har 2 justeringsskruer for å justere det man på fagspråket kaller "higghspeed og lowspeed". Med disse kan dempingsegenskapene optimaliseres til det perfekte. Slike dempere anbefales for racing eller også for sykler som skal utsettes ekstrem humpete veier (for eks Australia, Chile, osv), de vil forhindre at kontinuerlige rask påfølgende slag "lader opp" demperen slik at den hardner til.

632/642-633/643: Samme som ovenfor, men i slik tilfelle er beholderen montert rett på demperen (dette er mulig når det finnes tilstrekkelig plass)

Andre: Det finnes også andre løsninger for spesielle sykler, som f. eks Buell, Suzuki TL 1000 S, m. m.. Ta gjerne kontakt.

Hydraulisk fjernjustering av fjær: dette medfører at du kan justere/endre fjærspenningen via en ledning med justerknott. Da monteres knotten (i henhold til monteringsveiledning som følger med) slik at du kan komme til med fingrene og justere fjæra på et blunk. Altså uten verktøy og uten finger gymnastikk. dette kan leveres ferdig montert sammen med alle dempertypene utenom Eco-Line.

Fjærer i RAL farge: Dersom du ønsker å få dempere levert med fjær etter fargeønske så finnes en mulighet. Du må da opplyse hvilken RAL farge du ønsker. Det blir et pristillegg, se prisliste.

(Se også omtale av Wilbers rimelige serie Ecoline, lenger nede på siden)

Sport 630/640 Road: Trinnløs justering av fjær og 22 stillinger på retur demping. Classic 631 Competition: Som 630/640 men med tillegg av "highspeed/lowspeed justering. Sport 641 Competition: Samme som 631 men med bredere fjær for sykler hvor det er plass. Du kan altid velge sort eller blå fjær. Sport  642 Compettition: samme som 641 men med beholderen ret på demperen, en løsning når det er plass til det.

Sports 643 P Compet: Som 642 men ved andre plassbehov Sports 630/640 TS: Som 630/640 men som par. Classic 632/642 TS Competition: Som 632/642 men som par. BMW Telelever: 630 demper foran, spesiel for BMW med Telelever.

HD XR 1200 type 631: Spesiel for denne HD.

HD Night Rod Spezial, type 640. Par for denne type HD

HD Night Rod Spezial, type 642: Par for denne HD

RAL farger: Du kan bestille dempere med den avdeg ønsked RAL farge. Mot et pristillegg.

Hydraulisk fjernjustering av fjær, med hydraulisk fjærspenn, leveres til alle 630/640/641/642)

Styredemper (testvinner)

Wilbers Hyperpro styredemper

Generell anbefales å vurdere gaffelfjærer.

Når du tenker på å bestille støtdemper bør du vurdere å ta med et passende sett gaffelfjærer. Det er ofte slik at det er kombinasjonen av ny demper + nye fjærer som gir det optimale resultat.

Styredempere.

Styredempere kan ha en betydelig innflytelse på kjøreegenskaper, forhindrer styreslag, pendling i høy hastighet osv. Vi kan levere 2 typer. Wilbers: Liten i dimensjon, laget av flyaluminium 7075, leveres i fargene sort, blå eller rød. Festene følger med. Kontakt oss for å se om Wilbers har en passende type til din sykkel. Wilbers-Hyperpro: Er en justerbar styredemper i 24 stillinger, ( for roadracing og særs kresne kjørere) laget av flyaluminium 7075CNC. Leveres i fire forskjellige slaglengder -75, 120, 140, 160 milim. Leveres komplett med fester. Ta gjerne kontakt for å se om den kan leveres med fester til din sykkel.

Se også presentasjon av ESA ombygging til WESA på diverse BMW typer.

 

Fot i bakken med senkesett . Se omtale på siden "senkesett"    

Sibir tur,solosykkel kunne kobles til sidevognennår ønsket.


Priser 

Prisene er praktisk de samme som ved direkte import fra Tyskland. Kalkulasjonen for å komme frem til norsk pris baserer på veil EU pris (Wilbers liste) minus tysk mva, x kurs ved årsskifte, pluss gjennomsnitt frakt, pluss fortollingsgebyr og norsk mva. Prislisten nedenfor inneholder bare de mest aktuelle produkter, på Wilbers sin hjemmeside www.wilbers.de vil du finne flere produkter, alle er priset med €. Når du ganger denne € prisen med 12 vil du få norsk pris, inkludert norsk mva og frakt til Norge.

Wilbers Prisliste  

                                                                         PRISLISTE WILBERS 1.1.2017 (basert på tysk pris X 12)

Støtdempere

Uten MVA

Inkl MVA

 

 

 

630 Road Mono

4791,2

5989

630 BMW Telelever

4791,2

5989

630 Trialdemper

4791,2

5989

631 Mono

6231,2

7789

632 Comp

6231,2

7789

633 Comp

6711,2

8389

630 TS par

8631,2

10789

631 TS par

11511,2

14389

632 TS par

11511,2

14389

640 Mono

4791,2

5989

640 Honda GL 1800

7671,2

9589

640 TS Night + Rocket III

10359,2

12949

642 TS Night + Rocket III

15351,2

19189

641 Competition

6711,2

8389

641 Honda GL 1800

9591,2

11989

642 Comp

7671,2

9589

643 PS Comp

8631,2

10789

643 P Comp

7671,2

9589

640 TS par

9399,2

11749

642 TS par

14391,2

17989

530 Eco Line Mono

3639,2

4549

531 Eco Line Classic Mono

3831,2

4789

540 Eco Line 46mm Mono

3831,2

4789

530 Eco Line TS Classic par

6711,2

8289

531 Eco Line TS

6711,2

8389

Fjær i RAL farge, mono

279,2

349

Fjærpar TS i RAL farge

471,2

589

Hydraulisk fjærspenning

1911,2

2389

Høydeinstilling

668

835

Demontere/montere, mono bak

480

600

Demontere/montere, mono bak inkl fjernstyring

640

800

Demontere/montere foran

480

600

Demontere/montere foran (BMW 1600, telelever, kåpe etc)

871,2

1089

Service Ecoline demper

580

725

Service 630/640

860

1075

Service 631/641

960

1200

Service fjernstyring

388

485

Fjernstyring ombygging av gammel

580

725

Ettermontering av Hydraulisk fjernstyring   (+deler)

472

590

Wilbers fjærer 36

951,2

1189

Wilbers fjærer 46

1239,2

1549

                                                                  Gaffler

 

 

Gaffelfjær Wilbers med reduserings hylser, par

1527,2

1909

Gaffelfjær Wilbers progresiv, par

1335,2

1669

Gaffelfjær Wilbers linear, par

1335,2

1669

Gaffelfjær PROMOTO, par

1047,2

1309

Gaffelfjær progressive PROMOTO, par

1047,2

1309

Gaffelolje Wilbers

191,2

239

Simmerringsett

287,2

359

Foringer pr stk

144

180

Antifriksjonsfett

95,2

119

Gaffeloverhaling Komplett

3316

4145

Gaffeloverhaling Komplett ved senking

3796

4745

Gaffeloverhaling Komplett, ved senkingnår det må foretas invendige

 

 

endringer. f.eks F800GS

4756

5945

Triumph Tiger Explorer, gaffeltuning inkl fjærer og olje

4879,2

6099

Triumph Tiger Explorer, gaffeltuning inkl fjærer og olje + senking 60mm

5399,2

6749

Demontere/montere ben på sykkel

640

800

Skifte fjærer og olje på 2 ben

436

545

EKS: BMW S1000RR Titan

14391,2

17989

EKS: BMW S1000RR RS Kit

26400

33000

                                                           Styredempere

 

 

Hyper Race styredemper

2679,2

3349

Fester til Hyper Race styredemper fra…

672

840

                                                           WESA

 

 

BMW Wesa begge demper

9583,2

11979

Sammenkobling av Wesa på BMW , pr stk

783,2

979

Montering på sykkel

1640

2050

Montering på sykkel K1600 GT/GTL og lignende

1880

2350

Mini Wesa

4791,2

5989

Mini Wesa senket F700/F800 GS

4791,2

5989

Kobling av mini Wesa

960

1200

Ved Senking av BMW F700/F800 GS før 2012 må gaffelbenene sendes inn

 

til Wilbers for ombygging

3351,2

4189

Ved Senking av BMW F700/F800 GS etter 2012

2871,2

3589

WESA-X basis

9583,2

11979

WESA-X basis med hydraulisk fjernstyring av fjær

11491,2

14369

WESA-X + E med hydraulisk fjernstyring av fjær

14383,2

17979

WESA-X + E med hydraulisk fjernstyring av fjær + 630 foran på BMW

 

 

pakketilbud (tilsvarer Øhlins til ca 28000)

18328

22910

WESA Dynamic

13895,2

17369

Demontering/montering av WESA-X på sykkel

1440

1800

Ombygging fra ESA til Mini WESA

760

950

Innkortning av sidestøtte ved senking av sykkel

348

435

OBS! Husk at kobling av dempere er pr demper + evt montering på sykkel+ evt innkortning av sidestøtte ved senking

WESA DYNAMIC

 

 

Sammenkobling av Wesa dynamic på BMW demper pr stk

943,2

1179

Montering av Wesa dynamic på sykkel

1640

2050

Wesa dynamic dempersett foran og bak

12943,2

16179

Komplett sett dempere inkludert kobling og montering på sykkel

16469

20587

Komplett sett dempere inkludert kobling og montering på sykkel

 

 

ved senking med innkortning av sidestøtte

16817,6

21022

HAGON

 

 

Road par 910

1911,2

2389

Road low par 911

1911,2

2389

Classic 1 - 915

2391,2

2989

Classic 2 - 920

2679,2

3349

Classic 3 - 925

2679,2

3349

Enduro

2679,2

3349

Chopper

3159,2

3949

De av Maarten`s Import leverte Hagon twin dempere har førervekt tilpasset fjær

 

Airtrailer

 

 

Airtrailer Mono, Komplett

28720

35900

Airtrailer Duo, Komplett (med brems)

38800

48500

Leie av Airtrailer mono for frakt av motorsykkel, plass til 1 sykkel

 

 

Dagspris

 

500

3 dager

 

1000

Ukesleie

 

2000

 

                                                                      







Betalingsbetingelser: Når varen er klar for forsendelse fra meg til deg sender jeg beskjed om fakturabeløp og du gir meg beskjed om du betaler på forskudd eller ønsker forsendelse med oppkrav.

Forsendelse av Støtdempere, fjærer eller deler:  Norgespakke inn til 10 kg. kr.170.-. eventuell oppkrav kr.84.- i tillegg. Ingen fakturagebyr.


Ecoline

Hører du til dem som ikke er interessert i all slags justeringsmuligheter, men som vil ha en toppdemper med første klasses egenskaper og 5 års garanti, da kan en Ecoline type fra Wilbers være ditt valg.

Ecoline er rimeligere fordi den har ikke noe mulighet til å justere returdempingen. Fjæren kan dog justeres når man ønsker det (justernøkkel følger med). Ved bestilling oppgir du din sykkeltype, din vekt og eventuell passasjerens vekt. Da får du den med en fjær og en demperinnstilling passende til deg. For å nevne noen eksempler på sykler som oppfører seg eksemplarisk med Eco-Line, kan nevnes: BMW K75-100, K1100, R80GS, Suzuki GS500E, Yamaha FZR 1000...... 


ECOLINE par 530


ECOLINE par 531 Classic

Ecoline mono 530 og 540 

                                                                                                                                                                       

Alle priser inkl. mva. FOB Engesland. Prisendringer forbeholdes. Leveringstid 3 - 4 uker etter mottatt bestilling.

Se også Wilbers sin hjemmeside:  www.wilbers.de


 

I tyske MOTORRAD så vi en interessant artikkel som befattet seg med motorsyklers tillate vekt.

Lasteevne_1.jpg

Fabrikanten av din sykkel oppgir en maksimal tillat opplasting og dersom du ser på denne så forstår du rask at det ikke er så mye å gå på nor dere kjører 2 på sykkelen. Den av fabrikanten oppgitte vekten er for standard sykkel, monterer du bagasjebrett, kofferter  eller annet utstyr har vekten allerede økt før du setter deg på sykkelen.

Som et regnestykke har bladet brukt en Honda Crosstourer. Vekten av sykkelen med full tank er 275 kg. Den tillatte totalvekten er oppgitt med 469 kg. sykkelen som ble benyttet i MOTORRAD testen hadde noe utstyr og kom opp i 304 kg. Derved gjenstår en netto belastning av 165 kg. Og så - hånden på hjertet - hva veier du og fruen ? til denne vekten kan du legge 10-12 kg for hjelmer, støvler, kjøredress. La oss anta 90 kg for fører og maks 70 for passasjer. Da er det ikke plass til bagasje dersom man skal holde seg i lovlig grense !!

Wilbers kan ikke sørge for at din sykkel for en annen godkjenning, MEN, vi kan levere deg demper og fjærer som medfører at din sykkel ligger bedre/sikrere på veien når du har overlast, tenk på det.
 

Share on Facebook

© 2017 Maartens Import