Støtdempere + MC-tilhenger + Künzi koker

Nyttige tips

09.07.10

Tilhenger lås.

Det er stadig noen som lurer på hvordan de på en enkel måte kan låse tilhengeren til motorsykkelen. Ikke vet jeg om den her viste anbefaling passer til alle mc-tilhengere, men den passer til EZS-typene. Det er henger-eieren Asbjørn Osnes som kom med tipset. Låsen ble kjøpt hos CABO AS (campingvognfirma) for kr.104.- og har betegnelsen DCT 8122001 SB Stiklås. Som du ser av bildene er det en liten hendig sak som ikke tar plass.

Klart at dette er en fordel, det er alt for lett å stjele en liten mc-henger, bare å hekte av og hekte på en bil - så kan du se langt etter hele campingutstyret osv....... 


05.11.09

Ny bok - denne må du bare ha !

Det er motorsyklisten -Rolf Ivar Jordbuen - som har skrevet og redigert denne nye boken som heter "På to hjul -kubikk-nostalgi" . Det er tydelig en entusiast som har nedlagt et enormt arbeid for å samle et historisk MC-kapittel mellom 2 permer. Boken inneholder temaer som :  De første motorsykler, de første motorsykler i Norge, motorsykkelsport i Norge, Tempo - en norsk motorsykkelprodusent, motorsykkelklubber og treff, osv.........

Den er utgitt av VEGA FORLAG AS, tlf 22 37 15 50, post@vegaforlag.no. Selges i bokhandel, kr.249.-  ANBEFALES!


30.09.08

Vinterdekk 135/15

Etter noe søken har jeg blitt tipset av en kunde om en leverandør (i følge telefonpågang har flere problemer med å finne noe) som kan tilby et vinterdekk 135/70 x 15 uten pigg.

Dekket er av merke HANKOOK og har typebetegnelse ISBEAR W 440.

Det kan kjøpes fra Hjulius AS i Kristiansand, tlf. 38 10 71 71


05.11.06

Hvorfor MC dekk på forhjulet.

De aller fleste som bygger sidevognsykler i nyere tid bruker bildekk på alle hjul. Det har sine fordeler, mindre slitasje, lavere pris, bra grep på tørr asfalt osv. Men så er det dette med sporing i asfaltspor (f. eks. etter piggdekk slitasje) og regnvær.

I regnvær kan forhjulet lett blokkere eller vannplane og derved skli sideveis. Dette fenomen har medført at flere har startet å kjøre med MC dekk på forhjulet - så sant de de har et hjul (felg) som er passende. Grunnen til at nettopp dette fenomen kan være et problem ved frisk kjøring i regn er at bildekket på forhjulet skyver vannet foren seg. Med den lave vekten som sykkelen har i forhold til bilen blir marktrykket såpass lav at vannplaning skjer ved relativ lav hastighet.

Tenk deg en sidevognsykkel som veier 400 kg og en bil som veier 1200 kg, når begge har samme dekktype. Bilen fordeler da vekten med 300 kg pr hjul, mens sykkelen har 133 kg pr hjul.

I bladet MOTORRAD har vi sakset dette bilde som viser hvorfor et bildekk planer så mye tidligere en et MC dekk. MC dekket skyver vannet i stor grad til siden mens bildekket skyver vannet hovedsakelig foran seg.

At MC dekk ikke sporer (vesentlig mindre) på ujevn vei henger sammen med den runde profilen som gjør at dekket tilpasser seg underlaget på en bedre måte. Gjelder også grusvei.

Hva så på tørr asfalt ? Så lenge du kjører touring eller gjerne også litt frisk, vil du knapp merke forskjell. Kjører du derimot med en 150 hk sak på flate asfaltveier i racing tempo så er det klart at de brede bildekkene gir bedre grep.

Leste i siste bladet GESPANN om en som hadde montert et scooter dekk (160/60 R 14) på sitt 14" forhjul som fra før var utstyrt med bildekk 135/70 14. I følge hans uttalelse var sykkelen ikke til å kjenne igjen på våt og eller ujevn veibane.

Maarten




25.05.06

Dekk 125 og 135x15

Som nevnt i tipset fra 09.01.06 (se nedenfor) finnes problemer med å skaffe dekk i 125x15. Det der nevnte dekket Marbor er i følge Continental ikke lenger leverbar. Nå har jeg funnet et annet dekk i tilsvarende (135/80x15) størrelse. Det heter Nankang og har påført størrelse 135x15 - men, det er et 135/80 selv om dette ikke står på dekket. Dette tilsvarer omkretsen på de tidligere 125 dekkene. På bildet som viser dekket sammen med et 135/70x15 Continental, kan du se forskjellen i omkrets. Ved mitt siste besøk hos EML har jeg tatt med meg noen få av disse dekkene og kan levere det for kr.850.-

Dekket Continental Eco i 135/70x15 er til tider også vanskelig å få tak i her hjemme, derfor har jeg tatt med noen fra min siste Tysklandsreise og skal også i fremtiden prøve å ha det på lager. Prisen er kr.980.-

 

wpeE.jpg (73590 byte)Her ser du forskjellen på 135/80 og 135/70 wpe11.jpg (75664 byte) Mønster på Conti Eco Contact. wpe13.jpg (67512 byte) Mønster på Nankang.

09.01.06

Mabor dekk.

Vi har sporet opp et dekk som kan egne seg for dem som ønsker samme omkrets som et 2CV dekk (125x15), dekket som ikke produseres lenger.  Et dekk med tilsvarende omkrets finnes hos merket Mabor.  Mabor importeres av - Continental Dekk Norge AS, t 23 06 80 00 - dekket er et sommerdekk type M80 og har dimensjon 135/80x15. Du bør dog sjekke om du har plass i bredden.


22.12.05

Vinterdekk 135/15 ?

Etter å ha sjekket rund hos dekkforhandlere og importøren (Bertel & Steen) av Smart, ser det dårlig ut med piggdekk. Det som ble funnet er et piggfritt  Continental 135/70x15, de leveres bla. av Dekkmann sine avdelinger.


16.11.05

Dimensjon 125 x 15 forsvinner.

I følge opplysninger fra Michelin, Firestone og Uniroyal har produksjonen av 125x15 og 135x15 opphørt. Begrunnelsen er for lave produksjonstall. Allikevel burde det være et behov for slike dekk i og med at det bla brukes på gamle 2CV som det finnes mange av.

Bladet MOTORRAD GESPANNE (tysk) har foretatt en grundig undersøkelse og funnet følgende alternativer: I München finnes et firma med navnOldtimer-Reifen GmbHsom produserer et lite antall en gang pr år, i Michelin profil, men lav produksjon medfører høy pris - derved koster dekket i tyskland ca kr.900.-

Et alternativ er å bruke 135/70x15 eller 145/65x17 (disse dekkene er bla laget forbilen Smartog leveres fra flere produsenter) Men da må du ta hensyn til flere faktorer, ved bruk av 145 må du sjekke om det er plass i gaffelen (bredde). En annen sak er at dekkets omkrets i begge tilfeller er mindre en 125x15, derved gir det høyere turtall ved samme hastighet. Det finnes også et dekk fraToyo i 135x15 profil 330, men det har noe større dimensjoner en det gamle 2CV dekket. Derfor må du se om det er nokk frigang i gaffel. Ved begge de ovenfor nevnte alternativer må du foreta en ny justering av sykkelens innstillinger, slik at den holder horisontal stilling.

Du trenger altså ikke å parkere din eldre sykkel, det finnes muligheter.


25.10.05

Ballast i lett vogn.

En rekke av oss sidevogn frelste kjenner kjøremønstret når man kjører med en lett og tom vogn. Det skal lite til for å få løft og følgelig går det ganske sent i høyre svingene, for ikke å snakke om sikkerheten dersom du uforutsett blir nød til å ta et raskt høyremanøver.

I gamle dager da trykkeriene fremdeles brukte bly, kunne man få tak i disse blybarrer som boktrykkerne brukte, de veide ca 30 kg. Men nå hører de til raritetene.

Men, nylig kom jeg over blylodder hos en bilopphugger. Etter sigende ble disse brukt i snuten på noen eldre Volvo'er (som originaldel) som var for lette foran. I og med at jeg har nevnte problem med min lette EZS Kompakt kjøpte jeg noen. Platene (loddene) er 30cm lang, 13 cm bred og ca 12 mm tykk, de veier 5 kg.

Pakker du 2 sammen, f. eks. i en plastpose med sølvtape så har du 10 kg. Med 3 pakker som kan fordeles i vognen har du 30 kg. Det hjelper. Jeg anbefaler å fordele de i f. eks. 3 pakker fordi en pakke på 30 kg. vil kunne skade glasfiberbunnen når du har så mye vekt konsentrert på så liten flate. En pakke med to vil ikke ruve mer en ca 30 x 13 x 3 cm.

Her ser du denne "Volvo delen" til venstre og en pakke med 2 til høyre.


Informasjonsside om kjøring og tekniske tips.

06.04.05

Sidevogner FØR / Sidevogner NÅ

Noen ord til ettertanke

« Jeg kjøpte min første sidevogn i 1957, selgeren hjalp med monteringen og så ble det 50 km hjem. At jeg kom uskadet hjem skyldes mindre mine datidens ferdigheter en ren flaks! Skuffet over trehjulingens oppførsel ble vognen demontert og satt i kjelleren. Et halvt år senere var det vinter og den ble gravd frem for et nytt forsøk - etter 15 km . bar det ut av veien og ned i en myr. En bonde med traktor dro doningen på land og smeden i bygda sveiset noen av skadene før turen fortsatte. Føreren -jeg- var like hel.

Derved ble jeg frelst av sidevognkjøring, infisert av basillen som har ført

Maarten Mager

Sidevogn kjøring er - som du sikkert forstår - noe spesielt. Derfor vil vi her belyse en del punkter rund dette som du bør ha i mente når du går med tanker om å kjøre med 3 hjul. Eller om du går med tanke om å anskaffe noe nyere en den du allerede har.

Urskog: Ved å se på «Gespann-Ved å se på «Gespann-Kg» (en tysk katalog) vil du rask oppdage at det finnes bl.a. produkter som kan gå på helsa løs. Derfor kan det være ganske tungvind å finne frem

Mange fossiler: Bland dagens produsenter finnes en rekke som lager vogner etter de samme prinsipper som i gamle dager da Steib og lignende var det eneste saliggjørende. Med all respekt for tradisjon - så har etter vår mening slike konstruksjoner ingen ting til

Sikkerhet: Dagens trafikktetthet og dagens motorsykler (med muskelmotorer) stiller helt andre krav en i 50/60/ årene. Dessverre finner du i dag en rekke produsenter med den biler med slik teknikk ville Vegdirektoratet ha inndratt hele bunten. med fester etter eget for godt befinnende - at det ikke skjer flere ulykker med slike må vel

Faglig kvalifikasjon: Det er viktig at man legger vekt på sidevogner som kan fremvise moderne landevinninger hva egenskapene angår. Hvor man har en visshet om at alle deler som fester, ramme, bremseanlegg osv er laget av kvalifiserte fagfolk med lang test erfaring

Norsk godkjenning: Se de nye regler på siden "Sidevogner"

Kompromiss eller helhet ?: En vanlig solosykkel med påmontert vogn vil uansett godkjenning alltid være et kompromiss, kjøreegenskapene med sologeometri er tunge (du mere og vognhjulet løfter tidligere) ms.dekkene slites fort (et ms.bakdekk lever fra 2000 til 4000 kmpå en sterk sidevognsykkel). Et komplett sett er da en helhets løsning som gir lav tyngdepunkt, korrekt gearingsforhold, relativ lett styring, større svingestabilitet, bildekk som holder lenge. Altså et vesentlig bedre og sikrere kjøretøy. Prisen mellom de to løsninger skiller stort og dersom du tar vognen fra helhets løsningen så kan sykkelen ikke kjøres solo (da må du først bruke dager

Kjøreteknikk: Sidevogn kjøring har ingen ting til felles med solokjøring, det er en helt egen teknikk som heller ikke kan sammenlignes med bilkjøring. Det farligste er førere som med trening og selvbeherskelse. Det ville føre for langt å holde et kjørekurs her og nå, men du gjør klok av å kontakte en erfaren sidevognkjører og få deg en introduksjon og helst et

Vi har her prøvet å belyse en del punkter som en rettesnor og håper at den kan være til hjelp.

Maarten’s Import

Share on Facebook

© 2017 Maartens Import