Støtdempere + MC-tilhenger + Künzi koker

Din BMW med ESA system kan forbedres til WESA.

Det originale ESA system er en fin avstemning for å justere fjærspenn og dempingsgrad på motorsykkelen. Men - det baserer på fører og passasjers gjennomsnittsvekter (som på alle motorsykler) og derved er det rom til forbedringer ved å tilpasse basis fjærer og basis dempingsinnmat. Ved å montere Wilbers komponenter vil det bli valgt dempere som er tilpasset dine vekter og som klarer den totale "spagaten" mellom minste belastning - når du med din vekt kjører alene og når du har med deg passasjeren og full feriebagasje. Med andre ord - en helt ny avstemning.

BMW sine GS modeller er også utstyrt med meget lange fjærvandringer for å ta i mot ekstrem dårlige veier, dette medfører meget høy sittestilling som i en rekke tilfeller forhindrer at føreren kan plante foten ordentlig på bakken på begge sider. En ustø situasjon. Da kan du spørre deg - trenger jeg dette ? Skal jeg ut til ekstreme veier i Peru eller Kasakhstan ?

Er ditt svar nei og du er under 185 kan det være av stor fordel å senke sykkelen, du vil ikke bare få en økt sikkerhet men også enda lettere kjøreegenskaper. Ved modifisering til WESA kan du derfor velge flere senkings-alternativer og fremdeles ha nok fjæringsreserver til vanlig turbruk. Se nedenfor:

Til BMW 1200GS: WESA Standart lengde, senket 35mm, senket 65mm, hevet 15mm.

Til BMW R 1200 GS Adventure: WESA Standart lengde, senket 15mm, senket 50mm, senket 80mm.

Til BMW R 1200 RT 05-09: WESA Standart lengde, senket 40mm.

Til BMW R 1200 RT 2010 med ESA II: WESA Standart lengde, senket 20mm, senket 40mm.

Til BMW R 1200 R 06-10 med Showa: WESA Standart lengde, senket 30mm.

Til BMW R 1200 R 2010 med WP: WESA Standart lengde. senket 30mm.

Til BMW K 1600 GT/GTL med ESA II: WESA Standard lengde, senket 30mm.

Prisene er lik for alle nevnte modeller: kr.11.979 + kobling/mombygning kr.2.400 pr set.t

Hvordan fremgår du ved bytting ?  Du sender begge original demperne inkludert motor og ledninger til oss, så bygger vi om og sender det til WESA modifiserte system tilbake til deg. (husk - før demontering må du stille justering i modus Comford).

Dersom vi skal ta hele jobben kan du levere inn sykkelen (etter avtalt termin) da demonterer vi og monterer alt sammen. I slik tilfelle tilkommer arbeidspris kr.2.200 eller kr.3.600 på K 1.600.

PRISSJOKK  24.03.18

Nå da en del BMW sykler med ESA fjæring har blitt eldre skjer det stadig oftere at enten bakre eller forreste demper blir utett eller får andre skader. I følge BMW kan disse ikke overhales, dette betyr altså bytte. Her om dagen fikk jeg vite hva dette koster: En bakre BMW-ESA demper koster kr.19.133.- mens en forreste kommer på ca 18.000 – dvs. at 2 BMW-ESA dempere koster den nette sum av ca kr.37.133. Og – da kommer montering i tillegg!

Derfor ønsker jeg å vise til at det finnes en vesentlig rimeligere løsning – Wilbers-WESA. Og, produktet er faktisk bedre en original. To Wilbers-WESA dempere inkludert oppkobling av elektronikken, koster kun kr.14.379 (altså komplett for begge to) Ønsker du i tillegg å få det hele demontert/montert på sykkelen, til kommer kr.2.200.- for det arbeide. Er det da noe å lure på? Når man da er i den situasjon at nytt må monteres så kan Wilbers-WESA også leveres senket i trinn fra 30 til 80mm avhengig av modell. Flere opplysninger kan du få fra Maarten på 91552903 eller Sindre 45610093.

 

WESA DYNAMIC

Noen av de nyeste BMW modeller fra 2014 har ESA-DYNAMIC. Wilbers har knekt kåden på den elektronikken og kan derfor bygge om til WESA-DYNAMIC. Med de samme muligheter som i vanlig WESA og senkinger. Prisen for et sett Dynamic er kr.16.179.- inkl mva. Demperne må dog sendes til vårt servicested (Magers Import, Brastadveien 642, 4525 Konsmo) for oppkobling, arbeidskostnad for dette er kr.3.800.- inkl mva.

Share on Facebook

© 2018 Maartens Import